O projekte
Názov projektu | Výskum a vývoj využiteľnosti autonómnych lietajúcich prostriedkov v boji proti pandémii spôsobenej COVID-19 |
---|---|
Akronym | UAVLIFE |
Kód projektu | 313010ATR9 |
Program | Operačný program Integrovaná infraštruktúra |
Žiadateľ | Slovenská technická univerzita v Bratislave |
Poskytovateľ | Riadiaci orgán: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, |
Vyhlasovateľ | Sprostredkovateľský orgán: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Výskumná agentúra |
Celkové oprávnené výdavky | 6 353 865,34 € |
Výška schváleného NFP | 5 993 441,72 € |
---|---|
Výzva | OPII-VA/DP/2020/9.4-01 |
Partneri | AerobTec, s.r.o., MEDIREX GROUP ACADEMY, n.o., Žilinská univerzita v Žiline |
Obdobie realizácie projektu | 9/2020 – 06/2023 |
Miesto realizácie projektu | SR/Nitriansky kraj/Nitra |
Výskum UAVELIFE
Podľa Strategic Research Agenda For Robotics in Europe 2014-2020 je jednou z kľúčových domén výskumu práve preprava materiálu a vytvorenie akéhosi inteligentného dopravného prostriedku s využitím prvkov robotiky (napr. navigácia, lokalizácia, inteligentné správanie).
V oblasti transportu a logistiky sú kľúčovými technológiami interakčné technológie, poddajné mechanické systémy, 3D reprezentácia priestoru a plánovanie úlohy a jej optimalizácie.
Zaujímavosti o projekte
Predmet výskumu
Projekt je zameraný na výskum a vývoj v oblasti výroby ostatných dopravných prostriedkov vrátane ich funkčných služieb, kvalitu, testovanie, metrológiu a s nimi súvisiace procesy pre bezpilotné lietajúce prostriedky, vývoj systému bezpilotných lietajúcich prostriedkov (UAS – Unmanned Aircraft System), ktorý bude môcť byť využitý na prepravu materiálu v nebezpečných a často život ohrozujúcich situáciách a podporné riadiace IKT systémy pre potreby UAS. Projekt je vzhľadom na uvedené predložený v rámci domény Dopravné prostriedky pre 21. storočie.
Komplexnosť
Komplexnosť a novosť predkladaného projektu reflektuje okrem iného aj široká nadväznosť na viaceré významne inovatívne projekty v rámci Európskeho ale aj medzinárodného priestoru.
Súčasne konzorcium pri predkladanom projekte v plnej miere reflektuje ciele výzvy a projekt je zameraný na výskum a vývoj v oblasti využitia dronov pri preprave biologického materiálu – čo predstavuje priamo výskum možností využitia tohto typu dopravného/prepravného prostriedku pri boji s pandémiou ochorenia COVID 19.
Excelentnosť
Základným vstupom bude excelentnosť riešiteľského kolektívu a jeho kombinované know-how na jednej strane v oblasti výskumu UAV a na druhej v oblasti výskumu v oblasti biomedicíny/zdravia obyvateľstva.
Kvalita projektu
Kvalitu predkladaného projektu dokazujú aj plánované výstupy projektu merané prostredníctvom indikátorov projektu. Konzorcium je zložené z dvoch renomovaných univerzít (Slovenská technická univerzita v Bratislave, Žilinská univerzita v Žiline), zástupcu sektora malých a stredných podnikov (Aerobtec) a neziskovej výskumnej organizácie – Medirex Group Academy, ktorej zapojenie ako predstaviteľa nezávislého biomedicínskeho výskumu a vývoja zabezpečuje prepojenie výskumno-vývojových aktivít predkladaného projektu na oblasť pandémie ochorenia COVID-19.
Z pohľadu nosných výsledkov projektu v prípade jeho realizácie vzniknú:
Celý rad prototypov riešiacich rôzne technické/konštrukčné aspekty dronov a návrh modelov pre optimálny spôsob transportu rôznych typov biologického materiálu.
Podľa Strategic Research Agenda For Robotics in Europe 2014-2020 je jednou z kľúčových domén výskumu práve preprava materiálu a vytvorenie akéhosi inteligentného dopravného prostriedku s využitím prvkov robotiky (napr. navigácia, lokalizácia, inteligentné správanie).
Pričom práve doprava v tomto dokumente je definovaná ako orientovanie alebo prenášanie objektov alebo ľudí zo známej štartovacej pozície na známu koncovú lokáciu, pričom presuny môžu byť na krátke alebo dlhé vzdialenosti.
V oblasti transportu a logistiky sú kľúčovými technológiami interakčné technológie, poddajné mechanické systémy, 3D reprezentácia priestoru a plánovanie úlohy a jej optimalizácie. V rovnakom dokumente je ďalšou kľúčovou doménou civilný sektor. Výskum v tejto oblasti má byť zameraný aj na záchranné služby, hlavne na krízový manažment a úlohy typu Search and Rescue.
Spomína sa aj využitie multi-robotických platforiem schopných využívať údaje z rôznych oblastí a rôznych prostredí v plnej interakcii s ľudským operátorom. Konzorcium predkladajúce projekt v plnej miere bralo ako východisko v medzinárodných dokumentoch definované výskumno-vývojové výzvy a zámer predkladaného projektu reflektuje viaceré oblasti výskumu z tohto strategického európskeho dokumentu.
Projekt prináša originálny návrh koncepcie multiplatformového dopravného prostriedky a k nemu prislúchajúcich riadiacich systémov. Súčasťou inovatívneho zámeru je aj vývoj vlastnej platformy optimalizovanej na súčasné dostupné technológie, t. j. z hľadiska materiálov, dynamiky pohybu v premenlivom prostredí a riadenia pohybu. Pre naplnenie potrieb prenosu všetkého vybavenia, cieľovým zaťažením (užitočnou nosnosťou) je zhruba 4000 g a všetky dizajnové špecifikácie sa odvíjajú od tejto hodnoty. Vo výskume a vývoji sa budeme zameriavať na platformu odolnú voči bočnému vetru do intenzity 20 m/s (vlastný regulátor a riadenie, vysokorýchlostné pohony, vysoká rýchlosť a dynamika), s pokrytím rozsahu letu do 20 km (vlastný napájací systém a efektivita pohonu). Jedným z našich cieľov je aj vývoj transportného boxu/vybavenia, ktoré bude stabilizovať automaticky všetky dôležité vlastnosti prepravovaného materiálu ako teplota, tlak, vlhkosť a bude zabraňovať v prenose vibrácií a zrýchlení na samotný materiál.