O projekte

Názov projektu

Výskum a vývoj využiteľnosti autonómnych lietajúcich prostriedkov v boji proti pandémii spôsobenej COVID-19

Akronym

UAVLIFE

Kód projektu

313010ATR9

Program

Operačný program Integrovaná infraštruktúra

Žiadateľ

Slovenská technická univerzita v Bratislave

Poskytovateľ

Riadiaci orgán: Ministerstvo dopravy a výstavby SR,

Vyhlasovateľ

Sprostredkovateľský orgán: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Výskumná agentúra

Celkové oprávnené výdavky

6 353 865,34 €

Výška schváleného NFP

5 993 441,72 €

Výzva

OPII-VA/DP/2020/9.4-01

Partneri

AerobTec, s.r.o.,

MEDIREX GROUP ACADEMY, n.o.,

Žilinská univerzita v Žiline

Obdobie realizácie projektu

9/2020 – 06/2023

Miesto realizácie projektu

SR/Nitriansky kraj/Nitra
SR/Trnavský kraj/Trnava
SR/Žilinský kraj/Žilina
SR/Bratislavský kraj/ Bratislava IV – Bratislava – mestská časť Dúbravka 
SR/Bratislavský kraj/ Bratislava IV – Bratislava – mestská časť Karlova Ves

Výskum UAVELIFE​

Podľa Strategic Research Agenda For Robotics in Europe 2014-2020 je jednou z kľúčových domén výskumu práve preprava materiálu a vytvorenie akéhosi inteligentného dopravného prostriedku s využitím prvkov robotiky (napr. navigácia, lokalizácia, inteligentné správanie).
V oblasti transportu a logistiky sú kľúčovými technológiami interakčné technológie, poddajné mechanické systémy, 3D reprezentácia priestoru a plánovanie úlohy a jej optimalizácie.

Zaujímavosti o projekte

Predmet výskumu

Projekt je zameraný na výskum a vývoj v oblasti výroby ostatných dopravných prostriedkov vrátane ich funkčných služieb, kvalitu, testovanie, metrológiu a s nimi súvisiace procesy pre bezpilotné lietajúce prostriedky, vývoj systému bezpilotných lietajúcich prostriedkov (UAS – Unmanned Aircraft System), ktorý bude môcť byť využitý na prepravu materiálu v nebezpečných a často život ohrozujúcich situáciách a podporné riadiace IKT systémy pre potreby UAS. Projekt je vzhľadom na uvedené predložený v rámci domény Dopravné prostriedky pre 21. storočie. 

Komplexnosť

Komplexnosť a novosť predkladaného projektu reflektuje okrem iného aj široká nadväznosť na viaceré významne inovatívne projekty v rámci Európskeho ale aj medzinárodného priestoru.

 

Súčasne konzorcium pri predkladanom projekte v plnej miere reflektuje ciele výzvy a projekt je zameraný na výskum a vývoj v oblasti využitia dronov pri preprave biologického materiálu – čo predstavuje priamo výskum možností využitia tohto typu dopravného/prepravného prostriedku pri boji s pandémiou ochorenia COVID 19.

Excelentnosť

Základným vstupom bude excelentnosť riešiteľského kolektívu a jeho kombinované know-how na jednej strane v oblasti výskumu UAV a na druhej v oblasti výskumu v oblasti biomedicíny/zdravia obyvateľstva.

Kvalita projektu

Kvalitu predkladaného projektu dokazujú aj plánované výstupy projektu merané prostredníctvom indikátorov projektu. Konzorcium je zložené z dvoch renomovaných univerzít (Slovenská technická univerzita v Bratislave, Žilinská univerzita v Žiline), zástupcu sektora malých a stredných podnikov (Aerobtec) a  neziskovej výskumnej organizácie – Medirex Group Academy, ktorej zapojenie ako predstaviteľa nezávislého biomedicínskeho výskumu a vývoja zabezpečuje prepojenie výskumno-vývojových aktivít predkladaného projektu na oblasť pandémie ochorenia COVID-19.

Z pohľadu nosných výsledkov projektu v prípade jeho realizácie vzniknú:

Celý rad prototypov riešiacich rôzne technické/konštrukčné aspekty dronov a návrh modelov pre optimálny spôsob transportu rôznych typov biologického materiálu.

 

Podľa Strategic Research Agenda For Robotics in Europe 2014-2020 je jednou z kľúčových domén výskumu práve preprava materiálu a vytvorenie akéhosi inteligentného dopravného prostriedku s využitím prvkov robotiky (napr. navigácia, lokalizácia, inteligentné správanie). 


Pričom práve doprava v tomto dokumente je definovaná ako orientovanie alebo prenášanie objektov alebo ľudí zo známej štartovacej pozície na známu koncovú lokáciu, pričom presuny môžu byť na krátke alebo dlhé vzdialenosti.

V oblasti transportu a logistiky sú kľúčovými technológiami interakčné technológie, poddajné mechanické systémy, 3D reprezentácia priestoru a plánovanie úlohy a jej optimalizácie. V rovnakom dokumente je ďalšou kľúčovou doménou civilný sektor. Výskum v tejto oblasti má byť zameraný aj na záchranné služby, hlavne na krízový manažment a úlohy typu Search and Rescue.

Spomína sa aj využitie multi-robotických platforiem schopných využívať údaje z rôznych oblastí a rôznych prostredí v plnej interakcii s ľudským operátorom. Konzorcium predkladajúce projekt v plnej miere bralo ako východisko v medzinárodných dokumentoch definované výskumno-vývojové výzvy a zámer predkladaného projektu reflektuje viaceré oblasti výskumu z tohto strategického európskeho dokumentu. 


Projekt prináša originálny návrh koncepcie multiplatformového dopravného prostriedky a k nemu prislúchajúcich riadiacich systémov. Súčasťou inovatívneho zámeru je aj vývoj vlastnej platformy optimalizovanej na súčasné dostupné technológie, t. j. z hľadiska materiálov, dynamiky pohybu v premenlivom prostredí a riadenia pohybu. Pre naplnenie potrieb prenosu všetkého vybavenia, cieľovým zaťažením (užitočnou nosnosťou) je zhruba 4000 g a všetky dizajnové špecifikácie sa odvíjajú od tejto hodnoty. Vo výskume a vývoji sa budeme zameriavať na platformu odolnú voči bočnému vetru do intenzity 20 m/s (vlastný regulátor a riadenie, vysokorýchlostné pohony, vysoká rýchlosť a dynamika), s pokrytím rozsahu letu do 20 km (vlastný napájací systém a efektivita pohonu). Jedným z našich cieľov je aj vývoj transportného boxu/vybavenia, ktoré bude stabilizovať automaticky všetky dôležité vlastnosti prepravovaného materiálu ako teplota, tlak, vlhkosť a bude zabraňovať v prenose vibrácií a zrýchlení na samotný materiál.